BLOMMOR & VED
BLOMMOR & VED Uppehåll och 17 grader, får duga. Efter helgens omfattande regn kan det vara så att blommorna i rabatten fått stryka med. ICA Vemdalen har fortfarande plant till förnyade rabatter. Vedlagret är också påfyllt för frusna sommarkvällar. I köttdisken kan vi hitta en mängd sorter till grillen, denna vecka tipsar vi om marinerade grillspett eller varför inte en rejäl oxfilé.JORDBRUK
JORDBRUK Efter en helg med både hetta och kraftigt regn är dagens temperatur något moderatare. Plus 15 grader halvklart och något sydostliga vindar. Bra för korna som betar i hagen, inte heller så mycket av mygg och flugor, det fixar vinden. Betande kor på fler platser kommer att var en del av vår framtidstro och överlevnad, ett gott tecken på en bygd med visioner. Nu vill det till att politiken tillmötesgår viljan driva skogs-och jordbruk även i mindre och begriplig skala.I Vemdalen By nyöppnade Millas Design & Café under helgen och det blev en succé kan man säga.
FESTSTÄMNING
FESTSTÄMNING 22 grader, sydliga vindar och risk för åska till aftonen. Folkligt och festligt på hembygdsgårdens midsommarfirande under gårdagen.Det var mycket folk men ungefär samma mängd bybor som vanligt, övriga 75% utgjordes av inflyttade och stugägare samt några från grannbyarna. Vädret var verkligen på besökarna och arrangörens sida. Det såldes jordgubbstårta och kaffe i mängder och kön till sillunchen verkade aldrig ta slut, hoppas sillen räckte. Idag är det lite lugnare på byn men många som tar sina promenader och besöker återvinningen. Som granne kan man höra klirr och kross av gårdagens flaskor som lämnar in för att återuppstå som nya glasprodukter. Fortsatt trevlig midsommar tillönskas alla läsare..AVSAKNAD AV ÖVERGÅNGSSTÄLLE
AVSAKNAD AV ÖVERGÅNGSSTÄLLE 20 grader, hög molnbas som släpper igenom en del solsken. En perfekt dag på golfbanan har jag hört. I Vemdalen By finns gång och cykelväg genom hela norra infarten fram till skolan och kyrkan. Nu byggs en förlängning från kyrkan mot bron över Norrveman. Skall barnen cykla hela sträckan behöver de passera väg 315 så saknar ett övergångsställe vi kyrkan. Inte alltid som bilisterna stannar för att ge en tryggare passering.G/C-VÄG PÅ GÅNG
G/C-VÄG PÅ GÅNGHela 18 grader, uppehåll och solsken. En bra dag på golfbanan kanske eller en dag på någon av områdets vandringsleder. Det var många bilar idag vid parkeringen på Vemdalsskalet där lederna börjar. I Vemdalen By har en ny Gång och Cykelbana börjat byggas, det är sträckan från kyrkan förbi Ekberg mot Norrveman. Den blir permanent med kantsten utan vassa kanter.